Czy wiecie, co to jest pop-up store? Ja nie wiedziałam. Kiedy po raz pierwszy usłyszałam tę nazwę, skojarzyło mi się ze sklepikiem sprzedającym komercyjne gadżety, ewentualnie muzykę dla szerokiej publiczności. Śmieszne prawda? Nie wiem, czy ten brak wiedzy wynika z mojej ignorancji, czy dlatego, że zjawisko pop-up store’ów nie jest jeszcze za mocno rozpowszechnione w Polsce.

Sklepy tymczasowe – co to takiego?

Pop-up storeWyjaśnijmy najpierw samo pojęcie: Pop-up store to unikatowe, nieszablonowe sklepy, działające tylko przez określony czas. Nie jest to jednak tylko sprzedaż określonych produktów, ale również imprezy promocyjne, przedstawienie marki szerszemu gronu odbiorców. Zaskoczył mnie fakt, że pierwszy tego typu sklep powstał w USA w 1997 roku. Czyli idea nie jest już taka nowa. W Polsce jest to zjawisko stosunkowo świeże. Co charakteryzuje tego typu sklepy? Jak już pisałam określony czas istnienia, jest to zazwyczaj okres do trzech miesięcy. Czasem są to nawet sklepy mobilne, np. wynajęte jachty, czasowe kontenery. Powstają zazwyczaj w miejscach często uczęszczanych. Promocja marki, wprowadzenie nowego produktu, zwiększenie liczby klientów, wzbudzenie ciekawości potencjalnych odbiorców – to tylko niektóre z powodów powstawania pop-up store’ów. Dodatkowym atutem jest fakt, że często przedmioty sprzedawane w tego rodzaju sklepach, mają niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Taki zabieg ma na celu obeznanie z marką, rozpoczęcie współpracy, ale i zbadanie rynku.

Czy pop-up store mają potencjał sprzedażowy w Polsce? Myślę, że tak. Nowe niebanalne, kreatywne rozwiązania są teraz w cenie. Ja bardzo chętnie odwiedziłabym taki niebanalny sklep, ciekawy architektonicznie, pomysłowy sklep, który wyrósłby przede mną któregoś dnia. Parafrazując stare przysłowie: ciekawość to pierwszy stopień do… wiedzy.