To, że jesteśmy tym, co jemy mówiły już nasze babcie. Przetworzona żywność, szybkie dania gotowe i słodycze zalewają teraz półki sklepów. Warto jednak pamiętać, że spożycie produktów mało przetworzonych, wręcz „surowych” i świeżo pozyskanych jest dla naszych organizmów najcenniejsze. Obecnie często zapominamy o właściwościach olejów, korzystając jedynie z tych najprostszych, jak rzepakowy czy słonecznikowy.

Wartości oleju lnianego zimnotłoczonego

olej lniany zimnotłoczonyW naszej kuchni warto sięgnąć po inne rodzaje tłuszczów niż tylko te, które znajdziemy w pierwszym rzędzie w każdym markecie. Dobrej jakości oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy olej lniany to bardzo wartościowe tłuszcze. Kupmy olej lniany zimnotłoczony i to właśnie na nim przyrządźmy dressing do sałatki czy skropmy nim kromkę chleba. To ten rodzaj oleju, który należy spożywać wyłącznie na zimno, a nie nadaje się do smażenia. Zimnotłoczony daje nam gwarancję dużej dawki wartości odżywczych, podobnie jak przymiotnik nierafinowany. Olej ten pozyskuje się z nasion lnu zwyczajnego – tego samego, z którego tworzy się tkaniny! Jego największym skarbem jest zawartość kwasów Omega-3, które trudno jest pozyskać, bo zawarte są tylko w wybranych produktach, a są bardzo korzystne dla naszych organizmów, szczególnie układu pokarmowego. Olej lniany charakteryzuje się specyficznym orzechowym smakiem i warto kupować go w małych butelkach, ponieważ swoje najcenniejsze właściwości zachowuje przez 3 miesiące od otwarcia. Zawsze przechowujemy go w lodówce.

Olej lniany to cenny tłuszcz, o którym często zapominamy. Warto mieć go w lodówce i użyć do sałatki czy kanapki. Choćby łyżeczka dziennie zasili nas w sporą dawkę witamin, minerałów i kwasów Omega-3 oraz Omega-6. To też jedna z najwygodniejszych form przyjmowania lnu, który polecany jest przy wielu schorzeniach.